יום ראשון, 1 באוגוסט 2010

השקיית דשא

ננסה לענות כאן על שאלות בנושא השקיית דשא: כל כמה זמן צריך להשקות דשא? למשך כמה זמן צריך להשקות דשא ולמשך כמה זמן מותר להפעיל מערכת השקייה? מהן הנחיות ההשקייה של רשות המים בנוגע להשקיית גינות ציבוריות ואיך זה מתיישב עם הניסיון לגדל דשא? מה עושים נוכח התקנות וההנחיות לחיסכון בהשקייה, אותן אנו רוצים להמשיך ולמלא לא רק משום שחייבים, אלא בעיקר משום שאנו רוצים לחסוך במים ולהירתם למאמץ הלאומי לסיים את משבר המים בישראל?
דשא זקוק להרבה מים. המון מים, גם בחורף. כמויות המים הנדרשות להשקיית דשא הן עצומות ולא תמיד עולות בקנה אחד מול הנחיות רשות המים להשקיית גינות פרטיות. היות ואזרחים שומרי חוק אנו, וגם מבינים שמשבר המים בישראל מחייב התגייסות שלכולנו, אנו רוצים להמשיך לחסוך במים וגם להנות מטבע בגינה שלנו ומטיפוח דשא יפה בחצר. אז מה עושים?
ראשית, חשוב להבין שהנחיות רשות המים בנוגע להשקיית גינות פרטיות הן בעלות חשיבות גדולה ואין לעבור עליהן. אסור להשקות גינות פרטיות וציבוריות בין החודשים נובמבר לאפריל. מותר להשקות ממאי ועד סוף אוקטובר. בחודשים החמים ומעוטי הגשמים אם בכלל. מותר להשקות גינות בצינור או ממטרות רק בין 19:00 אחר הצהריים ועד 7:00 בבוקר. אסור להשקות במשך היום. האידוי הגבוה מבזבז הרבה מים לשווא.
השקיית גינה בממטרות מותרת עד פעמיים בשבוע למשך חצי שעה כל פעם.
לגבי שימוש בטפטפות, ההנחיות שונות ויש גם חשיבות לגודל הגינה והאזור. ראו הנחיות מפורטות יותר כאן, באתר של רשות המים.
כיסוח דשא לעיתים קרובות יביא לחיסכון בצריכת המים של הדשא.
הקטנת מדשאה: החליפו חלק ניכר של דשא בדק, ריצוף, חצץ, מסלעה. לא חסרים אלמנטים דוממים שניתן להשתמש בהם בגינה שלכם, כדי לייפות אותה או לחפות את השטח מבלי להשתמש בצמחייה וודאי דשא כדי לכסות את השטח.
כבר דובר כאן רבות על דשא סינטטי ויתרונותיו הרבים. דשא סינטטי יחסוך השקיית דשא בקיץ וטיפול מתמיד בדשא כדי שיישאר מטופח. דשא סינטטי איכותי יכול להיראות כמו דשא אמיתי, ואפילו יפה ורך יותר.
אנו אוהבים טבע ורוצים לראות פינות ירוקות ויפות, אך גידול דשא בתקופה כה יבשה בארץ שלנו וההכרח לחסוך במים אינו מאפשר טיפוח מדשאה ענקית והשקייתה לעיתים תכופות. הקטינו את שטח הדשא או וותרו עליו כליל לטובת דשא סינטטי.